Friday, 11 November 2011

iBu pErmAtA di hAti..


Seorang anak laki-laki kecil bertanya kepada ibunya,
"Mengapa engkau menangis?"
"Kerana aku seorang wanita", kata sang ibu kepadanya.
"Aku tidak mengerti", kata anak itu.
Ibunya hanya memeluknya dan berkata,
"Dan kau tak akan pernah mengerti" Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya,
"Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?"
"Semua wanita menangis tanpa alasan", hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya.
Anak laki-laki kecil itu pun lalu membesar menjadi seorang laki-laki dewasa, tetap ingin tahu mengapa wanita suka menangis. Akhirnya ia mendapat petunjuk dari Tuhan, 

Antara bisikan yang didengarinya adalah:
01."Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan "
02."Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya "

03."Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh "

04."Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya "

05."Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya "

06."Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahawa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada di sisi suaminya tanpa ragu "

07."Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan walaupun kadangkala dia tidak memerlukannya."

.::Tahukah kamu? Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya. Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, karena itulah pintu hatinya - tempat dimana cinta itu ada::.^^

May Allah Bless.....=))

UUM DALAM AKHBAR

Assalamualaikum semua...

jom usha usha gambar "UUM DALAM AKHBAR"
saje nak mengupdate bagi korang semua tahu banyak jugak uum masuk paper...
korang tau ke?? kalau tak tahu, buat buat tau sudah la...hehe...

nie semua keratan keratan akhbar sepanjang cuti dua minggu...(Depaavali dan Raye Haji)...


 



 
 




 mane dapat nie??? haaa...tak tengok email uum la tu...sape sape yang tak pernah bukak uum live kat portal uum, silalah melawat korang punye email pada bile bile mase korang free...macam macam info ade tau...
usha usha lah sekadar pengetahuan je...
ok..!


Thursday, 10 November 2011

DITINGGAL BEGITU SAHAJA??

Assalamualaikum semua...

hari nie brape hari bulan ye...
11.11.2011
waaaaa...cunnye tarikh nie...kecoh btol kat FB pasal tarikh keramat nie...
ade orang buat kenduri kahwin la...bertunang la...start COUPLE tarikh nie pn ade (yg nie buat lawak btol)...haha...kalau boleh semua pun nak 11...
ade jugak yang sebok sebok copy paste pasal ape ntah kebangkitan anak setan dalam Kitab Holy of Satan...
hmmmm...macam macam..ngarut semua tu...
hari nie hari jumaat..baek buat amal ibadat lg bagus...dapat pahala...

tapi sy bukan nak citer pasal tarikh nie...
TAPI...
pasal isu budak ditinggal di tepi tandas...paper yang bertarikh 11.11.2011...ok...


myMetro 11.11.2011
~berita penuh~


korang semua ade bace surat khabar tak hari nie...kalau belom lagi sila sila lah bace untuk pengetahuan semase...membace kan amalan mulia..hehe...

ape citer hari nie ye..?? hmmm...ce korang TATAP muke budak dalam gambar tu kesian tak...?? kesian kan...
SESUKA HATI je nak tinggalkan budak tu tepi tandas...dah la MALAM kat tepi TANDAS LELAKI pulak tu..
ape kes?? (nie cari kes namenye)


sofea oh sofea...ape la nasib adik nie kan...kecik kecik dah DIBUANG BEGITU SAHAJA...
anak sape la nie...kalau tak nak jage ke tak mampu nak jage ke jgn la buang macam tu...
TAK SOPAN SUNGGUH...
budak tu kecik lagi...tak tahu ape ape...kalau sayang, amek la balik budak nie...ade mase lagi nak bertaubat...macam macam hal la sekarang nie...
nasib baik ade yang jumpa dan ade yang prihatin jage budak nie sementare polis buat siasatan...kalau tak, merane la dia...

sesungguhnye kite amatlah beruntung sebab dijage dengan baik dan sempurna oleh orang orang yang menyayangi kite dan banyak berkorban untuk kite...

kalau dah ade anak nanti jgn la buat macam nie ye...
sy tahu korang semua nie baik baik orangnye...amiiiinnnn...
doa nie...hehehe...





jom kite cite pasal LELAKI

LELAKI???

......wow......

siapakah LELAKI?

bagaimana anda mengklasifikasikan seorang LELAKI?

ADAKAH dibawah ini dikatakan LELAKI




























KENAPA lelaki tiba-tiba meninggi ?

Budak lelaki mula meninggi beberapa tahun selepas budak perempuan. Mereka boleh

 meninggi dengan 

mendadak sekitar umur 12 atau 13 setiap tahun. Ia mula memuncak semasa umur 14 apabila

 budak lelaki boleh

 membesar sehingga 4 inci setiap tahun! Pada masa ini, kamu mula terpaksa mendongak 

hanya untuk bercakap 

dengan mereka. Mereka juga mungkin akan tampak lebih kacak. Lengan dan kaki mereka 

akan menjadi lebih 

panjang, dan bolehlah mereka bermain bola keranjang dengan mudah. Sama seperti gadis 

muda, tahap tinggi 

hormon pertumbuhan dan sedikit estrogen yang bertanggungjawab untuk pertumbuhan 

mendadak ini. Ia, 

budak lelaki pun ada estrogen juga. Tapi mereka mempunyai lebih testosteron yang 

membuatkan mereka lebih 

keras dan agresif. Masa ini, mereka mudah bergaduh dan sukakan sukan lasak.



APA yang membuatkan suara adik LELAKI saya BERUBAH?


Kamu mungkin menggelakkan kawan lelaki kamu yang suaranya halus dan kecil bila kamu

 berumur 9 atau 10 tahun. Namun ketahuilah yang ia tidak akan kekal lama dan tanpa kamu

 sedari, kamu mungkin tidak dapat mengecam suaranya lagi. Peti suara atau larinks yang

 terdapat di tekak kita, membuka paru-paru kita dan dilapisi oleh dua struktur nipis dalam 

pembukaannya yang bertindak seperti langsir. Struktur ini merupakan pita suara dan ia 

bergerak ke depan dan ke belakang apabila kamu bercakap dan menyanyi. Minta adik lelaki

 kamu untuk panjangkan lehernya apabila dia mendongak ke atas. Bengkak pada 

pertengahan lehernya ialah sesuatu yang dipanggil halkum yang merupakan bahagian 

hadapan peti suara atau larinks. Apabila budak lelaki membesar kira-kira umur 13 atau 14,

 testosteron membuatkan pita suara menjadi lebih tebal dan besar. Ia juga membuatkan peti 

suara menjadi semakin panjang dan menyebabkan bengkak ini lebih kelihatan. Pita suara

 yang tebal bergerak perlahan dan apabila ini terjadi, suara menjadi lebih garau.



APA itu TESTOSTERON?

Testosteron merupakan hormon lelaki yang dibebaskan oleh organ seks lelaki yang dipanggil

 testis. Testosteron mula meningkat semasa baligh apabila hormon perangsang merangsang

 testis untuk mula menghasilkan testosteron. Testosteron membuatkan penis seorang budak

 lelaki menjadi besar. Ia juga menyebabkan skrotum bertukar rupa membuatkan ia lebih 

berkedut dengan warna yang lebih gelap. Apabila testosteron memuncak, testis semakin 

besar dan mula menghasilkan sperma. Masa inilah budak lelaki mula berminat dengan 

perempuan dan seks. Mereka mula mempunyai geng mereka sendiri dan kurang bergaul

 dengan perempuan. Mereka kelihatan lebih aktif dan agak ganas. Mereka juga mula 

melibatkan diri dengan sukan seperti bola sepak ataupun gusti dan menyukainya!



APAKAH bahagian organ seks LELAKI?

Yang paling popular tentulah penis dan bentuk panjangnya yang melekat pada tubuh lelaki.

 Ia membesar dalam kepanjangan dan saiz apabila testosteron meningkat ketika baligh. Penis 

merupakan tempat di mana sperma keluar ketika seks. Ia merupakan organ seks lelaki yang 

bersentuhan dengan vagina ketika seks.


Skrotum merupakan pundi berwarna gelap atau kemerah-merahan yang terletak di bawah 

penis lelaki. Skrotum mengandungi testis atau apa yang mereka selalu panggil sebagai “telur”.

 Skrotum tergantung di luar tubuh untuk membuatkan testis sejuk. Suhu yang sejuk adalah 

penting untuk memastikan kualiti sperma yang dihasilkan oleh testis adalah bagus.


Testis merupakan struktur bulat dan teguh yang dijumpai di dalam skrotum. Ia

 menghasilkan sperma dan hormon seks seperti testosteron dalam budak lelaki dan lelaki

 dewasa.

..........................................................




kehidupan di sekolah: pelajar yg tiada dalam BUKU TEKS




Kita habiskan kebanyakan masa di sekolah.


 Di sekolahlah kita membentuk sebahagian daripada kepercayaan, 

nilai dan persahabatan.


 Orang yang kita jumpa di sekolah menjadi satu tambahan kepada 

keluarga kita. 


Sebagai pelajar, tentunya kamu melalui 1001 macam perkara.


 Pengalaman begini yang menyumbang terhadap perkembangan 

individu.


 Hidup sebagai seorang pelajar tak semestinya mudah. 


Kita berhadapan dengan pelbagai halangan tetapi pada masa yang 

sama kita tetap berseronok dengan rakan-rakan.


 Dan jangan lupa, pelajaran tidak terhad di dalam kelas sahaja.


 Semakin kita membesar, persekitaran akan menjadi kelas kita dan 

pengalaman yang diperolehi merupakan guru terbaik.


Sebagai seorang pelajar, memang satu cabaran untuk berjaya 

dalam akademik dan pada masa yang sama, diterima oleh rakan-

rakan.


 Mengekalkan pencapaian akademik yang bagus bukannya mudah.


 Ia memerlukan kerja keras dan disiplin. 


Untuk itu, kamu perlukan keluarga dan rakan untuk memberikan 

sokongan. 


Berikut merupakan cara-cara bagaimana untuk menyeimbangi 

akademik dan keseronokan bersama rakan-rakan:


Pilih Rakan dengan Ciri-ciri yang Sama. Jika kamu berkawan dengan orang 
yang sekepala denganmu, tentu hidupmu menjadi lebih mudah. Rakan kamu 
mungkin tak setuju denganmu sepanjang masa, tapi ia pasti menyenangkan 
apabila kamu berkongsi pendapat yang sama dalam apa yang lebih penting 
dalam hidup. Contohnya, kepentingan pendidikan dan disiplin, isu-isu moral 
dan menghormati keluarga. Rakan-rakan kamu juga perlu mempunyai nilai 
moral yang sama dengan kamu. Adalah cukup penting untuk rakan kamu 
membantu kamu berkembang dan bukannya “menguncup”. Prinsip yang sama 
juga kena kamu amalkan untuk rakan-rakan kamu.
*
*
*
Buat jadual dan ikut. Pengurusan masa adalah penting untuk pencapaian
 akademik dan juga aspek-aspek lain dalam hidup kamu. Tetapkan jadual 
untuk mengulang kaji dan ikutinya. Luangkan masa tertentu untuk rakan kamu.
 Jadilah lebih fleksibel jika perlu. Pada masa ini, relaks dan berseronoklah. 
Kamu patut rasa bertuah kerana mempunyai rakan-rakan yang memang ‘ngam’
 bersama.
*
*
Tahu keutamaan kamu. Apabila terdapat tarikh akhir yang perlu dipatuhi dan
 peperiksaan dalam beberapa
 hari, cuba susun kerja kamu mengikut keutamaan. Ia penting untuk
 menyelesaikan kerja. Ini akan 
membuatkan kamu lebih fokus terhadap matlamat kamu. Jadilah lebih sabar
 dan berdisiplin. Kamu pasti tak
 akan menyesal.
*
*
*
Berpegang pada keputusan kamu. Jadi tegas bila perlu. Rakan-rakan kamu 
patut tahu apakah keutamaan kamu. Biar mereka lebih menghormati kamu 
sekiranya kamu memegang pada keputusan. Janganlah jadi orang yang mudah 
terpengaruh dan ketahui apa yang kamu mahu dalam hidup.
*
*
*
Kongsi kejayaan. Janganlah syok sendiri pula. Kongsi kejayaan kamu dengan
 rakan-rakan. Tiada orang yang mahu hidup bersendiri. Membuatkan rakan-
rakan kamu sebahagian daripada kejayaan kamu adalah penting untuk kerja 
berkumpulan dan sokongan berterusan.
*
*
*
Merendah diri. Dengan kerja keras dan disiplin, pasti tak sukar untuk 
mencapai cita-cita kamu. Akademik kamu akan lebih sukses dan kamu akan
 dikagumi oleh rakan dan keluarga. Namun begitu, sentiasa merendah diri dan 
janganlah berlagak pula. Kamu pasti akan lebih disukai.
*
*
*



Ucap terima kasih

KeLuaRga: huBunGAN yG kEkAL sElAManyA

Memperbaiki Hubungan Kekeluargaan

Keluarga merupakan sumber identiti dan kekuatan kita. Orang kata kamu boleh memilih rakan tetapi bukannya keluarga. Apabila kamu sedang membesar, mungkin kamu tak suka berada di rumah. Ibu bapa mungkin menyekat pergerakan dan adik-beradik yang lain sentiasa buat kamu geram. Kadang-kadang kamu rasa keseorangan dan tidak difahami. Hidup mungkin melemaskan. Tetapi, itukan keluarga dan kamu dan jika dilihat dalam banyak sudut lain, kamu bertuah kerana mempunyai mereka. Hubungan kekeluargaan yang indah, baik belaka itu tidak terjadi secara automatik. Ia memerlukan banyak komunikasi, kerjasama dan perasaan saling menghormati di kalangan ahli keluarga. Berikut merupakan beberapa tip bagaimana untuk merapatkan hubungan kekeluargaan:
  • Cakap dan dengar. Komunikasi merupakan proses dua hala. Apabila sesorang itu bercakap, seorang yang lain mendengar dan tidak mencelah. Apabila kedua-dua pihak telah didengari, mereka boleh mula memberikan komen mengenai isu yang dibincangkan. Dalam berkomunikasi, banyak kesabaran dan hormat ditunjukkan pada individu tersebut. Ini dilakukan apabila mendengar tanpa perasaan berat sebelah atau menghakimi. Dalam sebuah keluarga, kekurangan komunikasi biasanya menyebabkan rasa marah dan salah faham. Mungkin tak mudah untuk berbicara dengan ahli keluargamu, tapi cubalah untuk melakukannya apabila terdapat kesempatan. 
  • Luangkan masa dengan keluarga kamu. Kamu mungkin sibuk di sekolah atau tempat kerja tapi meluangkan masa dengan keluarga selama sehari akan membuatkan kamu rasa lebih dekat dengan mereka. Luangkan masa dengan ibu ketika sedang memasak dan berbual dengan ayah mengenai sukan atau perniagaan semasa dia sedang menonton berita. Kamu dan adik beradik boleh meluangkan masa dengan keluar bersama. Jika kamu masih lagi bujang, luangkan masa sehari seminggu untuk kamu melakukan aktiviti bersama keluarga. Berjalan-jalan, berkelah ataupun menonton filem bersama-sama. Sekiranya kamu telah berkahwin dan mempunyai keluarga sendiri, rancangkan hari keluarga sekurang-kurangnya sebulan sekali agar semua orang dapat meluangkan masa berkualiti bersama-sama.
  • Menyokong satu sama lain. Ahli keluarga kita masih lagi seorang individu. Sebagai individu, mereka mempunyai impian tersendiri untuk dicapai. Mungkin ia tak sama dengan kamu, tapi cukup menyeronokkan bila mereka mengetahui yang kamu sentiasa menyokong dan mempercayai mereka. Berikan sokongan dan kata-kata semangat. Dengan sokongan kamu, ia akan menguatkan ikatan kekeluargaan. 
  • Memahami personaliti masing-masing. Dalam satu keluarga, terdapat bermacam-macam personaliti. Kita tak akan mengenali ibu bapa dan adik beradik sepenuhnya walau dah lama tinggal sebumbung. Memahami bagaimana ibu bapa dan adik beradik memberikan respons terhadap situasi tertentu boleh membantu kamu untuk berkomunikasi dengan mereka. Seorang adik mungkin lebih ceria dan mudah untuk meluahkan perasaannya manakala yang seorang lagi mungkin lebih sensitif dan gemar memendam rasa. Dengan mengetahui perkara begini, kamu akan lebih memahami ahli keluarga kamu terutamanya dalam situasi-situasi yang kritikal.
  • Jangan mudah terasa. Kamu mungkin rasa sedih bila ibu bapa menggunakan perkataan kasar terhadapmu. Kamu juga mungkin merasakan yang mereka tidak lagi sayang padamu. Jangan begitu. Sebagai ibu bapa, sudah tentu mereka mahukan hanya yang terbaik buat kamu jadi janganlah berdendam dan elakkan menyakiti hati mereka.












Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...